Stockholm fortsätter att växa och med det följer ett ökat behov av en välfungerande infrastruktur. Under Stockholms Byggnadsförenings föreningsmöte den 19 mars fick medlemmarna veta mer om den pågående utbyggnaden av tunnelbanan och hur den påverkar stadsutvecklingen. Kvällens tre talare var Niklas Bergman, förvaltningschef för Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT), Anna Undén, arkitekt och uppdragsledare på Sweco Architects samt Torleif Falk, stadsarkitekt i Stockholms stad.
Högdalsdepån och hissar – viktiga för utbyggnaden
Niklas Bergman inledde med att ge en överblick över utbyggnaden, som omfattar tre mil ny tunnelbana och 18 nya stationer. Han påpekade vikten av att kombinera bostadsbyggande med utbyggnaden och att de nuvarande planerna bygger på avtalen från Stockholms- och Sverigeförhandlingen mellan kommuner och regionen.
En viktig del av utbyggnaden är den nya depån i Högdalen, som byggs ut för att hantera fler tåg och säkerställa en stabil drift av det utökade tunnelbanesystemet.
- Vi bygger ut Högdalens depå till 2,5 gånger sin nuvarande kapacitet. Det här blir hjärtat i tunnelbanesystemet, med nya uppställningshallar för tågen, en ny tvätthall och en ny saneringshall.
Flera av de nya stationerna ligger djupt under markytan och de kommer att utrustas med hissar istället för rulltrappor.
- Det handlar om både säkerhet och effektivitet. Vid station Sofia skulle det ha tagit nästan åtta minuter att åka rulltrappa till marknivå. Med hissar tar det knappt 30 sekunder. Det är en lösning som sparar både tid och pengar, förklarade Niklas Bergman.
Tunnelbanan som stadens vardagsrum
Anna Undén från Sweco Architects berättade om den arkitektoniska utformningen av de nya stationerna. Hon framhöll att tunnelbanan historiskt betraktats som ”världens längsta konstutställning” och att traditionen fortsätter:
- Det handlar inte bara om funktion, utan också om att skapa vackra och trygga underjordiska stadsrum. Stationerna ska vara en del av stadens identitet och bidra till en positiv reseupplevelse.
Anna Undén visade exempel på hur konst och arkitektur smälter samman i de nya stationerna och hur ljussättning och materialval bidrar till en trygg och inbjudande atmosfär.
- Vi skapar framtidens vardagsrum, där stockholmare och besökare ska känna sig hemma.
Kärlek mellan staden och FUT:en
Torleif Falk betonade vikten av att tunnelbanan integreras med övrig stadsutveckling:
- Tunnelbanan är mer än bara ett transportsystem – den gör det möjligt att snabbt röra sig mellan Stockholms urbana miljöer, naturreservat och kulturupplevelser. Stockholm har i praktiken varit en 15-minutersstad i många år, tack vare sitt välutbyggda transportsystem, sa Torleif Falk och fortsatte med att lyfta fram samspelet mellan tunnelbanans utbyggnad och stadens arkitektoniska utveckling.
- Stockholm har ett komplext stadslandskap och det är inte helt friktionsfritt att få ihop tekniska system med stadens krav på hur vi ska förhålla oss när Stockholm utvecklas. Men det börjar uppstå kärlek mellan staden och de som bygger tunnelbanan. Vi ser nu hur det vi planerat i teorin blir verklighet, och det är otroligt spännande, avslutade Torleif Falk.
Mötet avrundades med en optimistisk ton. Niklas Bergman gav också en tydlig framtidstro:
- Vi bygger inte bara för idag, utan för kommande generationer. Och vi ska fortsätta att bygga tunnelbana!
Text och foto: Sofia Jonsson