Kriminalitet i byggbranschen: Inga krav, ingen förändring

Arbetslivskriminalitet är ett problem för byggbranschen. Det kan handla om skattebrott, bokföringsbrott, organiserat svartarbete, illegalt utnyttjande av arbetskraft, arbetsmiljöbrott och penningtvätt. Till föreningsmötet den 9 oktober var tre talare inbjudna som berättade hur de arbetar för att motverka kriminalitet på byggarbetsplatser.

Byggherresamverkan ger effekt

De företag som arbetar seriöst och schysst behöver stärka sitt proaktiva arbete för att säkra en sund konkurrens. Rättvist byggande är en ideell förening med nästan 40 byggherrar som medlemmar. Vd Morgan Jansson säger att den arbetsmetod som Rättvist byggande har byggt upp ger effekt:

- Vi har tillsammans den fjärde största inköpsvolym i Sverige och det gör att vi är tillräckligt stora för att påverka. Genom samverkan står vi i vägen för oseriösa företag som försöker etablera sig på våra byggarbetsplatser.

Kärnan i Rättvist byggande är granskning och kontroll. Alla företag oavsett kontraktsled ska uppfylla Rättvist byggandes avtalsvillkor för att bli underentreprenör. De flesta företag blir godkända. Men företag som stoppas av Rättvist byggande får inte komma in i något projekt hos någon av föreningens medlemmar.

- Det är inte rocket science att göra bolagskontroller. Det utmanande är att göra det snabbt och med bra kvalitet för tiotusentals företag. Vi har utvecklat metoder för att klara av granskningen och vi gör även oannonserade arbetsplatsbesök för att se till att allt fungerar på plats, förklarade Morgan Jansson.

Tryck bort de oseriösa

Sara Jägermo är fastighets- och hållbarhetschef på Vacse, ett samhällsfastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter för offentliga hyresgäster:

- Vi är ett litet bolag på 20 personer. Även som mindre aktör kan vi göra skillnad, för vi vill inte bidra till arbetslivskriminalitet och hyresintäkter ska inte gå till den svarta eller gråa zonen.

Sara Jägermo lyfte fram att de har en uppförandekod som entreprenörer skriver under, men det fråntar inte Vacse från sitt ansvar. När de blev byggherre för första gången för ett par år sedan insåg de att de behöver göra bättre granskningar. De startade ett systematiskt arbete med granskning före avtalsskrivande, uppföljning och kontroll på arbetsplatserna – för alla UE-led och även för park, städ och service.

- Vi kan se att det blir skillnad; företag som vi inte vill ha trycks bort. Om alla i branschen ställer samma tuffa krav får vi bort skiten, men inga krav, ingen förändring, påpekade Sara Jägermo.

Nycklar till sund konkurrens

Varför är seriositetsarbetet viktigt? Åsa Jarder, utvecklingsledare seriositet på Skanska, nämnde flera anledningar, bland annat att individer far illa och att seriösa företag riskerar att konkurreras ut när oseriösa företag pressar priserna och konkurrerar om arbetstillfällena.

- Vi behöver veta vilka vi gör affärer med och vilka som är på arbetsplatsen. Om vi har upptäckt något vid en arbetsplats, vill vi sprida den informationen så snabbt som möjligt för att göra åtgärder på andra arbetsplatser i Skanska. Det låter enkelt, men det är svårt, sa Åsa Jarder.

En svårighet är informationsdelning: Vad får myndigheter dela för information till företaget, vad får företag dela internt och med andra företag och vad får kontrollanterna dela med företaget?

Åsa Jarder gav slutligen tre nycklar till sund konkurrens:

- Vi har alla en viktig roll i att ta vårt ansvar, oavsett var vi är i kedjan, så ställ krav på arbetsrättsliga villkor, utvärdera på andra parametrar än lägsta pris och följ upp avtalsvillkor.

Text och foto: Sofia Jonsson